Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Recenze: Thrustmaster T128 – závody s atraktivnější cenovkou

Recenze: Thrustmaster T128 – závody s atraktivnější cenovkou

Recenze
Thrustmaster T128, (PC, Xbox Series, Xbox ONE)_1879327202
Thrustmaster T128, (PC, Xbox Series, Xbox ONE)
4 131 Kč 4 999 Kč
Thrustmaster T128 (PC, PS5, PS4)_326548194
Thrustmaster T128 (PC, PS5, PS4)
4 131 Kč 4 999 Kč
Thrustmaster TSS Handbrake Sparco Mod + (PC)_1620337887
Thrustmaster TSS Handbrake Sparco Mod + (PC)
5 371 Kč 6 499 Kč
Thrustmaster řadící páka TH8A_1557361097
Thrustmaster řadící páka TH8A
3 702 Kč 4 479 Kč
Thrustmaster T248 (PS5, PS4, PC)_372391296
Thrustmaster T248 (PS5, PS4, PC)
7 189 Kč 8 699 Kč

Thrustmaster cílí na zvědavé závodní nováčky s cenově dostupným volantem T128. Nenechte se ale zmást atraktivnější cenovkou, tento model se chlubí pokročilými prvky, jako je například hybridní pohon či vícebarevná sada LED ukazující aktuální otáčky.

Hned na úvod si dovolíme malé zamyšlení. Volant Thrustmaster T128 přišel na trh jako blesk z čistého nebe. Výrobce se s ním totiž strefuje i do vlastních řad, neboť staví na stejném systému zpětné vazby jako dražší model Thrustmaster T248, který jsme zkraje roku také důkladně otestovali. Porovnání těchto dvou závodních volantů není vůbec od věci, v případě hlavního hrdiny dnešní recenze totiž máte šanci výrazně ušetřit, je hned o několik tisíc korun levnější.

Představení volantu Thrustmaster T128

Hlavní přednosti testovaného volantu Thrustmaster T128:

  • Optimalizovaný systém Force Feedback, se kterým zažijete první závodní vzrušení.
  • Moderní, všestranný design věnce volantu se světelnými LED diodami otáček motoru.
  • Přesné magnetické řadicí páky T-MP pro jasný pocit aktivace.
  • Magnetická pedálová sada T2PM bez tření pro vyšší přesnost a bez mechanického opotřebení.

 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

 Thrustmaster T128

Obsah balení

Thrustmaster T128 se nabízí ve dvou různých provedeních – jedno je určeno pro PC, Xbox Series a Xbox ONE, druhé pak pro PC, PS5 a PS4. My jsme měli možnost testovat první zmiňovanou variantu, což je poznat už podle samotného balení. Bílá kartónová krabice je totiž lemována kolem dokola v zelených odstínech Xboxu.

Kromě samotného volantu naleznete v balení ještě pedály, speciální mechanizmus pro uchycení volantu k desce stolu a návod k použití. Samozřejmostí jsou i propojovací kabely a napájecí zdroj. Výrobce si zaslouží pochválit i za to, že jednotlivé prvky výbavy rozdělil pomocí kartónových pořadačů tak, aby se během transportu nijak neponičily. 

DSC01687.JPG
DSC01692.JPG
DSC01697.JPG

Dodávané příslušenství

Vzhled a kvalita zpracování

Patrně není potřeba zdůrazňovat, že provedení pro PlayStation a Xbox se od sebe částečně liší. Řeč je však v podstatě jen o ovládacích prvcích, neboť jinak si jsou oba volanty podobné jako vejce vejci. První rozdíl ve srovnání s modelem Thrustmaster T248 je patrný hned na první pohled. Dražší volant působí přece jen luxusnějším dojmem. Setkáte se u něj totiž s kůží, ocelovými i hliníkovými prvky. Proti tomu posloužil u levnějšího Thrustmasteru T128 jako hlavní výrobní materiál plast. Jde sice o velmi robustní plast, ale tak exkluzivně jako dražší bratříček nepůsobí.

Věnec volantu je v horní části ergonomicky tvarován, ramena volantu jsou tvarována do písmena T. Celkově volant působí poměrně věrným dojmem a ostudu by nedělal, ani kdyby byl namontován ve skutečném voze, byť bychom opět raději viděli kožené obšití. Odkaz na plnokrevné sporťáky můžeme hledat v horná části volantu. Řeč je samozřejmě o červeném proužku, který rozděluje kožené obložení věnce. Ten usnadňuje zjištění pozice v periferním vidění. Je tedy zřejmé, že výrobce si vyhrál i s těmi sebemenšími detaily.

DSC01711.JPG
DSC01732.JPG
DSC01735.JPG

Volant v celé své kráse

Uprostřed volantu jsou umístěna ovládací tlačítka, která dokážou simulovat herní ovladač televizní konzole Xbox One i Xbox Series a několik dalších tlačítek, které je možné naprogramovat v prostředí Windows. Pod volantem jsou dále umístěna dvě pádla, která slouží k manuálnímu řazení, stejně jako ve skutečných sporťácích.

Pozornější čtenáři si patrně již všimnuli, že prakticky celý volant je vyveden v odstínech černé barvy. Ve stejném odstínu jsou vyvedeny také pedály, které jsou rovněž celé zhotoveny z černého plastu. To je další rozdíl v porovnání s dražším modelem Thrustmaster T248, který měl kovové nášlapy. A hlavně měl tři pedály, zatímco u testovaného kousku si musíte vystačit se dvěma – brzdou a plynem. Trojitý pedál se nabízí pro Thrustmaster T128 až v rámci volitelné výbavy.

Už po pár hodinách hraní ale zjistíte, že pedály jsou ve skutečnosti velmi odolné a jejich základna bytelná. I když vzhled není kdovíjak omračující, sloužit budou patrně dobře i po několika stovkách hodin hraní. Jako celek to působí tedy tento set velmi bytelným dojmem a bez nadsázky by měl unést bez problémů i prohrané závody, kdy si neúspěšní závodníci budou snažit vybít vztek na všem, co bude zrovna po ruce.

DSC01789.JPG
DSC01796.JPG
DSC01798.JPG

Pedály jsou velmi bytelné a mají tuhou konstrukci.

Namontováno za pár minut

Když jsme si prohlédnuli volant ze všech myslitelných stran, je načase jej zprovoznit. Pozornější čtenáři si patrně už na fotografii s dodávaným příslušenstvím všimnuli, že Thrustmaster T128 se připevňuje k desce stolu pomocí speciálního nástavce s velmi dlouhým šroubem. Právě díky němu je možné volant nainstalovat i na pracovní desky s širším průměrem, na které jsou jinak ostatní volanty krátké. Žádný problém jsme tak v praxi neměli ani s uchycením na pracovní desku z obchodního domu Ikea, která přitom patří k těm nejširším na trhu.

Uchycení je pak v praxi velmi jednoduché. Stačí šroub protáhnout dodávaným nástavcem, nasadit volant do pozice, v jaké jej budete u stolu skutečně používat, a začít utahovat. Na svém konci je šroub opatřen speciálním mechanizmem, díky kterému nepotřebujete žádné speciální nářadí – utáhnete jej jen pouhou rukou.

DSC01855.JPG
DSC01866.JPG
DSC01870.JPG

Instalace volantu

Pokud nenecháte volant zbytečně volný, drží tento mechanizmus herní periferii pevně na svém místě. Dokonce ani při vypjatých herních situacích, kdy autor tohoto článku v poslední zatáčce před cílovou rovinkou doslova nadskakoval ze židle a vší silou tlačil „auto“ tím správným směrem, se volant ani nehnul. To už spíš pohnete se stolem, než se samotným volantem.

Svůj podíl na dobré stabilitě má jistě i fakt, že na spodní straně volantu je hned několik protiskluzových podložek. Ty nalezneme také na spodní straně pedálů, které drží také poměrně dobře na svém místě. Na plovoucí podlaze a linu nám neujely pedály ani při zběsilém přešlapování brzda/plyn ani jednou, na koberci s nízkým chlupem byla přilnavost také slušná, ale při nervy drásajících scénách, kdy se noha zabořila vší silou do brzdového pedálu, se občas stalo, že se pedály nepatrně pohnuly. To bylo možná dáno také tím, že koberec nebyl natažen po celé místnosti, ale jen pod stolem a židlí u počítače.

Ale zpět k zapojení… Veškerá potřebná kabeláž se zapojuje přímo do volantu, je to tedy vhodné udělat ještě předtím, než periferii přišroubujete ke stolu. Konkrétně se zapojují pedály, napájecí adaptér a USB kabel pro propojení s PC či konzolí. Jednotlivé kabely pak na spodní straně volantu můžete zkrotit díky zabudovanému organizátoru. I méně zkušený uživatel tak zvládne herní systém nainstalovat doslova za pár minut.

T128X_Edition_PC_Generic.jpg
DSC01754.JPG
T128X_Edition_Xbox_Generic.jpg

Mapování ovládacích prvků na Xboxu a na PC

Ovládá se skvěle

Stejně jako u většiny herních periférií hraje i u volantů velmi důležitou roli otázka ergonomie. Thrustmaster T128 má věnec tlustý tak akorát, aby padl dobře do ruky. Jak se na herní volant sluší a patří, je samozřejmě ergonomicky tvarován, aby vám ruce správně sklouzli hezky do nejširší strany boků. Samozřejmě má tato herní periferie do skutečných závodních speciálů daleko, ale i tak hodnotíme ergonomii jako povedenou.

Samozřejmě nejen tvar volantu rozhoduje v otázce ergonomie. Svůj nezanedbatelný podíl na dobrém ovládání má i promyšlené rozmístění ostatních ovládacích prvků. Hned po ruce jsou řadicí páky pod volantem, které mají při stisku nepatrný odpor. Není to tedy, jako když zmáčknete tlačítko na klávesnici, ale jako když skutečně krotíte nějaký závodní speciál na okruhu.

Díky magnetické technologii H.E.A.R.T umožňují řadicí páky testovaného kousku v praxi superrychlé řazení s jasným a přesným pocitem aktivace. Doba odezvy je podle informací výrobce 30 ms, aby se předešlo chybám při řízení. Tato technologie, založená na bezkontaktním systému magnetů (bez jakéhokoli tření), navíc zaručuje dlouhodobou životnost. V praxi se nám osvědčila skvěle už u dražšího modelu Thrustmaster T248 a skvěle funguje také u hlavního hrdiny dnešní recenze.

Dobře po ruce jsou i jednotlivá ovládací tlačítka. Nejsou totiž umístěna ve středu volantu, ale na jeho ramenech, takže většinu jich zvládnete ovládat pohotově palci rukou. Velmi dobře jsou například umístěny ovladače ruční brzdy, zhruba v úrovni pádel na zadní straně, akorát pochopitelně zepředu. Jsou dobře ovladatelné oběma rukama, takže drifty nejsou žádný problém. K dispozici je celkem 13 akčních tlačítek.

DSC01752.JPG
DSC01760.JPG
DSC01763.JPG

Detailní pohled na jednotlivá tlačítka.

Na závodní trati

Volant Thrustmaster T128 je možné otáčet v rozsahu 270° až 900°, obvyklejší je přitom hodnota 1080°. V praxi ale tento rozdíl nejde příliš poznat. A to ani v takových hrách, jako je Euro truck simulator 2, o závodních simulátorech ani nemluvím – tam není rozdíl fakticky žádný.

Testovaný kousek využívá jako hlavní pohon hybridní mechanismus, konkrétně řemenový a převodový systém nové generace s optickým snímáním polohy volantu. Ten by měl zajistit plynulý a bezproblémový výkon během závodění. S volantem jsme si zajezdili ve hrách F1 2021, Euro Trusk Simulator 2 či Dirt 5. Vůbec nejvíce času jsme ale věnoval poslednímu zmiňovanému titulu, kde mám naježděnou většinu tratí tak dobře, že bych je zvládl zajet snad i poslepu. A rozdíl mezi ovladačem Xbox Elite Series 2 a testovaným volantem je skutečně znát.

Za stejných podmínek jsem zajel trať Morocco – Tinghir Reverse nejlépe s volantem Thrustmaster T248. Konkrétně jsem všechny jízdy absolvoval třikrát, tedy 3x tři kola. Následně si zapsal nejlepší zajetý čas. S volantem Thrustmaster T128 jsem zajel osobní rekord – celkový čas 3:09.512, s ovladačem Xbox Elite Series 2 pak 3:20.950. Pro úplnost dodejme, že s dražším volantem Thrustmaster T248 jsem za stejných podmínek zajel letos na jaře 3:10.783. Neznamená to ale, že by byl dražší volant horší, spíše se projevili měsíce trénování ve prospěch hlavního hrdiny dnešní recenze.  

xT128X_1580x960_UTH_1.jpg
xT128X_1580x960_UTH_2.jpg.pagespeed.ic.d-J5o-to5W.jpg
xT128X_1580x960_UTH_3.jpg.pagespeed.ic.g-6EbVFAX-.jpg

Praktickým doplňkem jsou světelné LED diody, které informují o aktuálních otáčkách motoru

Na delších tratích byly rozdíly pochopitelně ještě markantnější. V závodech, kde hrají rozdíl skutečně setiny a tisíciny sekundy, je zkrátka pořádné herní železo nedocenitelným společníkem. Fajnšmekři, kteří si užívají jízdu ve virtuálním světě naplno, budou samozřejmě namítat, že s ještě vyšší řadou volantu, manuálním řazením a driftovací ručkou bychom dosáhli lepších výsledků. Je si ale potřeba uvědomit, že Thrustmaster T128 ani Thrustmaster T248 není progamingovým náčiním. Zatímco první jmenovaný cílí především na nováčky hledající co nejlepší poměr cena/výkon, dražší bratříček se snaží zaujmout náročnější hráče, kteří si chtějí užít jízdu ještě více – například i díky zabudovanému informačnímu displeji.

Pocit z jízdy je v praxi velmi věrohodný u obou volantů, což je dáno především použitím stejného Force feedbacku. Když se budete řítit dveřmi napřed na rozbité šotolině, budete od volantu cítit bez nadsázky vibrace po celém těle. V některých chvílích máte skutečně co dělat, abyste přetlačili odpor a udrželi vůz ve správném směru. I když je Force feedback primárně o lepším vtáhnutí hráče do děje daného titulu, díky lepšímu čtení vozovky mírně přispívá i k lepším výsledkům při řízení.

O pádlech pod volantem, které využívají magnetickou technologii H.E.A.R.T jsme se více rozepsali v řádcích výše. Na magnety sází i pedály T2PM. Díky tomu je odezva velice přesná a snímače se tolik neopotřebovávají.

DSC01703.JPG
DSC01768.JPG
DSC01785.JPG

Volant nabízí velmi realistický pocit z řízení, podílejí se na tom pochopitelně také pedály

Stavíme závodní speciál

Sada Thrustmaster T128 obsahuje kromě volantu také základnu se třemi pedály, kterou jste si mohli detailně prohlédnout již na snímcích výše. Pokud byste rádi celou sestavu doplnili o sekvenční řadící páku / ruční brzdu TSS Handbrake Sparco nebo profesionální řadicí páku TH8A ve stylu H" (7 + 1), budete muset tyto periferie dokoupit zvlášť.

Díky sérii CZC.Gaming si navíc můžete doma vcelku levně postavit bez nadsázky celý závodní speciál. Pozornější čtenáři si totiž patrně již na snímcích výše všimnuli, že testovaný kousek nabízí možnost přimontování k různým držákům a konzolím. K mání je stabilní držák volantu CZC.Gaming Chariot č kompaktnější držák volantu CZC.Gaming Rider. Pokud to se závoděním v domácích podmínkách myslíte opravdu vážně, za pozornost rozhodně stojí závodní sedačka CZC.Gaming Pegasus.

a.jpg
b.jpg
c.jpg

Závodní příslušenství CZC.Gaming

Klady a zápory

+ poměr cena/výkon

+ realistický pocit z řízení, přesnost řízení

+ technologie force feedback

+ magnetické řadicí páky poskytují skvělou odezvu

+ hybridní pohon se přibližuje dražším volantům

+ odolná konstrukce

+ snadné uchycení ke stolu

 

- volantu by více slušel kožený věnec

 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Thrustmaster T128

Závěrečné hodnocení

Thrustmaster T128 staví na podobných technologiích jako dražší bratříček Thrustmaster T248, ve srovnání s ním ale láká na citelně nižší cenovku. Konkurenční model s atraktivnějším poměrem cena/výkon byste na pultech obchodů hledali v současnosti jen velmi obtížně. V dané cenové třídě vyniká testovaný kousek především velmi dobře zvládnutou technologií force feedback a magnetickými pádly se skvělou odezvou. Své nepopiratelné přednosti má samozřejmě i dražší bratříček Thrustmaster T248, zmiňme například částečně kožený volant, ještě více závodní ergonomii, trojici pedálů či informační displej.

 

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků (1)

3 pedaly?

Sada Thrustmaster T128 obsahuje kromě volantu také základnu se třemi pedály, kterou jste si mohli detailně prohlédnout již na snímcích výše. - tak 3 nebo 2 jako na obrazku?

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru